אוזני המן מבצק עם שקדים במלית פרג וצימוקים

מאת ענת לבל
8 במרץ 2011

מלית קלאסית של פרג וצימוקים ובצק המועשר בשקדים טחונים, מעניקים טעם מעודן לאוזני ההמן. אני מאוד אוהבת פרג ואוהבת להשתמש בפרג לא רק בעוגיות ועוגות. לאלה מבינכם שאינם משתגעים על פרג, מבטיחה לעלות רשומה נוספת עם אלטרנטיבה למילוי וגם בצק אחר. לגבי הפרג יש לוודא שהוא טרי ואינו בעל טעם לוואי. פרג שהתעפש יכול ממש להרוס את כל ההשקעה הכרוכה בהכנת אוזני ההמן. רצוי לטעום לפני שמשתמשים. את הפרג אני מאכסנת במקפיא ובכך מאריכה את חיי המדף שלו.

לגבי הבצק הפריך, צריך לעבוד עם הבצק כשהוא קר. על כן, אם נתקלים בקושי לעבוד או לעבד אותו, הכניסו את הבצק למספר דק' למקרר או למקפיא (במקפיא שהייה קצרה יותר מהמקרר), הוציאו והמשיכו מאותה נקודה.

המתכון מתוך הספר "עוגיות ועוד" של מיכל לוי אלחלל.

המצרכים לבצק (מספר אוזני ההמן שהתקבלו מכמות הבצק היא 23)

1 וחצי כוסות קמח לבן (185 גרם)

1/2 כוס שקדים טחונים

100 גרם חמאה קרה, חתוכה לקוביות- (חבילה קטנה של חמאה)

מעט מלח

100 גרם אבקת סוכר – (שקית אחת)

1 ביצה טרופה בטמפרטורת החדר

למלית:

1/2 כוס חלב

1/2 כוס סוכר לבן דק (100 ג')

100 גרם פרג טחון טרי

קליפת תפז מגורדת מתפוז 1

1/4 כוס צימוקים

למריחה:

1 ביצה טרופה קלות

לקישוט: אבקת סוכר

אופן ההכנה:

הבצק: ההנחייה במתכון המקורי ללוש את כל המרכיבים יחד עד שנוצר גוש בצק ולהימנע מלישת יתר שתפגום בבפריכותו של הבצק.

להלן פירוט על הדרך שבה הכנתי את הבצק: בקערת מיקסר עם וו לישה שמים את הקמח, הסוכר, המלח והחמאה ולשים היטב במהירות נמוכה עד שמתקבלים פירורים קטנים קטנים. זמן הלישה הוא ארוך יחסית, אך הכרחי על מנת שיהיה פיזור טוב של החמאה בכל הבצק.

ברגע שמתקבלים פירורים קטנים בבצק, ומבלי להפסיק את פעולת המיקסר, מכניסים למיקסר את הביצה ומגבירים מהירות, עד שמתקבלים גושי בצק (כמו בתמונה). כאן נמנעים מלישת יתר. אוספים את הבצק יחד ומאחדים לצורת פיתה אובלית. מכסים בניילון נצמד ומכניסים למקרר לשעה. מתקבל בצק מנוקד בשקדים, כפי שרואים בתמונות.

המלית: מחממים את החלב והסוכר בסיר בינוני, עד שהסוכר נמס. מוספים את הפרג ומבשלים על להבה בינונית עד שהעיסה מסמיכה. מסירים מהלהבה. מוספים את קליפת התפוז ואת הצימוקים ומערבבים. משהים לצינון בטמפ' החדר.

מעל משטח עבודה מניחים נייר אפייה ומרדדים את הבצק לעובי ס"מ. אם יש צוררך מקמחים מעט את הבצק ואת המערוך להקל על הלישה. הימנעו מלרדד יתר על המידה היות שכך יהיה קשה לעבוד עם הבצק ולעצבו לאוזני המן.

קורצים מהבצק עיגולים בעזרת כוס או רינג.

באמצעות מברשת סיליקון, מורחים את שוליו של כל עיגול במעט מהביצה ומניחים במרכז כל עיגול בצק כפית גדושה מהמלית (באמצעות כפית). את שאריות הבצק, אוספים יחד ומכניסים, מכוסה בנילון נצמד, למקרר עד שמתחילים לעבד גם אותו.

מקפלים את העיגול משלושה צדדים ובכך יוצרים אוזן המן ומהדקים היטב. אני נוהגת "לצבוט" את הבצק בחיבורים ובכך גם להבטיח שהאוזניים לא יפתחו בעת האפייה.

מעבירים את אוזני ההמן לתבנית מרופדת בנייר אפייה ומעבירים למקפיא ל- 10-15 דק'. חוזרים על כל הפעולות עם שאריות הבצק שאוכנסו במקרר.

מעבירים את התבנית עם אוזני ההמן ששהו בהקפאה לתנור חם (תנור שחומם מראש על 160 מעלות) ואופים כ- 20 -25 דק', או עד שהבצק מזהיב. מוצאים ומצננים בטמפ' החדר.

הערה לגבי משך האפייה: לזמן האפייה יש תפקיד מכריע בדרגת הפריכות של אוזני ההמן. ככל שאופים יותר זמן הן הופכות למוצקות יותר. זה עניין של העדפה. אני מעדיפה שהן יותר מוצקות ומקבלות גוון זהוב ועל כן משאירה אותן יותר זמן בתנור. כמו כן, תנורים שונים בעוצמות החום שלהם, על כן, כשאופים את המתכון בפעם הראשונה, אני ממליצה להשגיח מידי פעם על התבנית בתנור ולבדוק את מצבם של אוזני ההמן.

לאחר הוצאתם מהתנור ולאחר צינון מפזרים אבקת סוכר אם רוצים.

בהצלחה וחג שמח!!!

וכאמור בהמשך אעלה גם מתכון נוסף לאוזני המן בשילוב קמח מלא וממרח חרובים ושקדים.

 

הצטרפו לדיון

  1. קריסטינה says:

    מהמם..אפשר לעשות הזמנה?! 🙂
    תמשיכי ככה…
    נ.ב. יום האישה הבינלאומי שמח!

    1. anat_lobel says:

      מקסימה שכמותך!!! תודה רבה יקרתי..מבטיחה עוד מתכון לאוזני המן במלית אחרת ממש בקרוב ואולי עוד מתכון מבית אמאבא שהוא קצת שונה ממה שמכירים.
      יום האישה הבינלאומי שמח גם לך!!!! תהני!

  2. פוסט מקסים וחגיגי ביותר. 🙂

    1. anat_lobel says:

      תודה דפני!!! חג שמח שיהיה…

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

לייקים
Close
טעימונת © 2015
Close